dinsdag 22 september 2009

De accu

De accu van mijn elektrische fiets cq. fiets met trapondersteuning, en dan met name de levensduur ervan, is iets dat me 'zorgen' baart. Wellicht overdreven gesteld, maar wat ik erover gelezen heb, dan kan de kracht die de accu levert door de loop van de tijd toch wel degelijk minder worden. Na korte tijd zelfs al 20% minder....
Dat is niet te hopen.

De eerste ladingen van de accu bepalen voor een (groot) gedeelte de levensduur van de lithium ion accu lees ik overal. Ik heb geen idee hoe dat met die van mij is. Hij stond opgeladen in de winkel, maar er hebben een aantal mensen proefritjes op gemaakt, want het eerste streepje van de batterij was weg. Hoe de behandeling dus is geweest weet ik niet. Had ik misschien moeten vragen.

Ik ben aan het bijhouden bij welke kilometerstanden de streepjes van de accu minder worden. Er zijn 5 streepjes, dus ieder streepje geeft (globaal gezien) 20% van de accucapaciteit weer.
Wanneer ik 's morgens wegfiets, gaat het eerste streepje pas weg rond de 14 kilometer. Dan parkeer ik mijn fiets (kilometerstand is dan 18)en rij ik 's middags naar huis. Bij 21 kilometer (dus op de terugweg al na 2 kilometer fietsen) springt het tweede streepje weg.
Het derde streepje verdwijnt bij 31 kilometer (dus 14, 21, 31 kilometer). Niet helemaal logisch dus. Bij kilometerstand 37 ben ik thuis. Dan 'branden' nog twee streepjes. Als dat zo blijft vind ik het prima. Als dit door de loop van de tijd minder wordt, dan is dit natuurlijk iets om goed op te letten.
Overigens verschilt dit natuurlijk per dag. Afhankelijk van de (tegen)wind is dit eerder of later. Maar aan het eind van de rit branden er altijd nog maar 2 streepjes. Dit zou aangeven dat de accu nog altijd voor 30%/40% vol is, of in ieder geval 60% (of iets meer) verbruikt is.

Wanneer de accu over een aantal maanden 20% minder presteert en door de winterperiode (waarin de accu waarschijnlijk ook minder zal leveren) nog eens een aantal % minder geeft, is de kans groot dat de accu leeg is voordat ik thuis ben.
Ik hou een excelletje bij met alle gegevens hierover. Ook de buitentemperatuur hou ik - globaal - per week bij. Ook hou ik per dag bij bij welke kilometerstand de accuaanduiding verminderd (ongeveer... ik kijk niet constant op dat metertje, dus er kunnen een paar honderd meter in zitten).
De Li-ion accu is 36 V / 10Ah. Als iemand nog eens kan uitleggen aan mij - als leek - hoe het ook al weer zat met stroom, vermogen etc. dan ben ik benieuwd wat deze accu eigenlijk kan leveren...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.