zaterdag 12 december 2009

Accu (2)

Deze week enkele proefjes genomen:
De software die op het systeem is gezet, heeft dus duidelijk geen enkel effect. De fiets fietst niet beter of anders. De accu is na de rit nagenoeg op. Zelfs onder de nagenoeg windvrije omstandigheden van deze week.

Langzame rit
Om de capaciteit van de accu eens te testen, ben ik 1 dag met slechts een snelheid van 15-18 km gefietst in de eerste stand van de ondersteuning. Heel rustig aan dus. Dit ging echter bijzonder lastig. De ondersteuning is zo 'sterk' dat je bijna vooruit wordt getrokken tot boven de 20 km/h.
Op de heenweg leek de accu weinig energie verbruikt te hebben. Er was slechts één (van de vijf) streepjes van de accu weg toen ik op het werk aankwam.
De terugweg leek zeer voorspoedig te gaan. Na 21 km was het tweede streepje weg. Na 31 km (normaal zou dan het derde streepje weggaan), waren er dus maar twee streepjes weg.
Echter: bij de spooroverweg aangekomen moest ik stoppen. Stoppen betekent meestal: de accu verliest een streepje. In dit geval echter verdwenen er meteen 2 streepjes. Er was er nog maar één over (bij km 34 ongeveer). Vlak voordat ik thuis ben, moet ik voor het enige stoplicht stoppen: het laatste streepje gaat knipperen. Het resultaat is dus dat de accu aan het eind van de rit nagenoeg net zo leeg is als wanneer ik 'volle pin' rij.

2x laden rit
Ik heb de fiets gekocht omdat er probleemloos 75 km mee gereden moet kunnen worden. Niet dus (in ieder geval nu niet meer).
Deze rit heb ik de lader meegenomen en tijdens het werk de accu opgeladen. Hier ben ik echter zeker niet voor om dit altijd te doen, omdat de accu - voorzover ik heb gelezen - eerder slijt/minder lang meegaat.
De heenreis gaat meestal heel voorspoedig. 24/25 km/h is geen probleem. Zelfs in de eerste ondersteuning. Het vreemde is dat er nauwelijks verschil is in mate van ondersteuning in de verschillende standen. Er is als ik aankom slechts één streepje weg (ca. 19 km).
Normaal op de terugweg haalt de fiets met moeite 21/22 km/h en dan vind ik dat ik serieus mee moet werken. 's Morgens gaat het veel soepeler, dus de accu levert op de terugweg duidelijk minder energie.
Om dit dus te controleren heb ik nu de accu op het werk opgeladen.
De terugrit gaat nu nagenoeg net zo soepel als in de ochtend. 24/25 km/h met minimale inspanning. Ook weer in standje één van de ondersteuning.
Ik vind dit echter geen oplossing om altijd te doen. Stel dat een accu 500 ladingen meegaat, dan is die met één keer laden pas na 2 jaar op, en nu bij 2x laden na 1 jaar al.... Of reken ik fout?

----update 13.12.2009 -----
Inmiddels ben ik bijgespijkerd voor wat betreft accu-onderhoud. Het is bij een Li-ion batterij BETER om deze half leeg te rijden en dan op te laden, dan helemaal leeg te rijden (of in ieder geval tot het systeem zegt dat de accu moet worden opgeladen) en dan op te laden. Dus eigenlijk zou ik beter af zijn met 2 laders en dan ook op het werk de accu gewoon op te laden.
De levensduur van de accu wordt bepaald door het aantal VOLLEDIGE laadcycli. Dus 2x laden wanneer de accu 50% leeg is, is eigenlijk beter dan 1x laden wanneer de accu 100% (90%) leeg is...
Om een juiste weergave van de hoeveelheid energie die nog in de accu aanwezig is te houden, moet je om de zoveel tijd (bijv. 1x per maand) de accu WEL helemaal (90%) leeg rijden, zodat de accu 'weet' wanneer hij leeg is en de batterij-indicator weer helemaal klopt.
--------------

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.