zaterdag 16 maart 2013

Philips Saferide 80 -> waardeloze houder

Eerder meldde ik dat ik een nieuwe koplamp had gekocht. De Philips Saferide 80. Een zeer goede lamp, die in de laagste stand al ontzettend veel licht geeft. Beter dan de B&M Ixon IQ-lamp die ik hiervoor had. Ondanks dat de dagen aan het lengen waren, heb ik wel wat profijt gehad van de lamp.

Houder met kogelgewricht

Nu komt helaas het slechte nieuws: de houder/clip van de lamp die je op het stuur bevestigd en waar je de lamp 's morgens in schuift, is het meest waardeloze ding wat ze hebben uitgevonden. In eerste instantie dacht ik dat het een zeer geslaagde aanpassing was. De lamp stond immers iets schuin op het stuur (door de vorm van het stuur), en kon je met het kogelgewricht altijd in de juiste stand zetten.

Gewicht van de lamp

De lamp is gemaakt met een metalen behuizing en weegt behoorlijk wat. Het klemmechanisme van de kogelkop is niet voldoende om de lamp tijdens fietsritten op z'n plaats te houden. De engineer die dit dus heeft bedacht, heeft dus totaal geen praktijktest gedaan hiermee. Anders hadden ze er vast iets van een blokkeermechanisme aan kunnen bevestigen (geen idee hoe, maar dat zou best moeten kunnen lijkt me).

Ik ben na een maand (door de ijzel en sneeuw heb ik niet veel gefiets zoals jullie hebben gelezen) teruggegaan naar de winkel: fietswereld Wim Janssen waar ik de lamp had gekocht (gelukkig geen internetwinkel). De medewerker zou gaan nakijken wat er aan te doen was en zou me terugbellen. Twee dagen later kreeg ik een telefoontje, dat de nieuwere generatie van de Philipslampen allemaal deze bevestiging hadden. De oudere hadden alleen een rechte clip, die dus niet met een kogelkop te verstellen was. Deel twee van het gesprek: Hij had blijkbaar nog oude lampen liggen (waarom ze niet eerst de oude voorraad verkopen snap ik niet, maar goed) en ik kon mijn clip omruilen voor de 'oude' versie.
Inmiddels lees ik op internet meer van deze verhalen. Ook Knurft.net kampte met hetzelfde probleem en heeft het op dezelfde manier kunnen oplossen.
Waarom Philips deze lampen op deze manier blijft verkopen is mij een raadsel. Als een auto een serieus probleem heeft, wordt die teruggeroepen naar de dealer. Bij een lamp van €110,- zouden ze toch echt ook wel wat meer service mogen verlenen. Een review op de Philips website op 6 maart heeft geen mailtje van Philips opgeleverd om een mogelijke oplossing te bieden. Bij de pagina van die lamp staat trouwens dat er geen reviews van de lamp zijn, maar die van mij staat er toch bij. Een telefoontje naar de servicedesk heeft ook niks opgeleverd. Daar weten ze niet waar ze het over hebben.

Gelukkig heeft de winkel mij in ieder geval nog kunnen helpen, maar de oudere modellen raken eens op en degene die dan de lamp koopt, heeft een waardeloos product.

2 opmerkingen:

  1. hallo

    ik heb misschien wel een rare suggestie.
    maar hang de lamp eens ondersteboven zodat het zwaartepunt onder is.
    dan zou hij wel eens iets stabieler hangen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bert,

      Ik ben je al voor geweest, maar dat werkte helaas ook niet.
      a: dan hangt de lamp voor de kabels van versnelling en remmen.
      b: bediening is niet mogelijk (ik zet 'm onder het fietsen aan/uit indien nodig)
      c: zelfs dan is het kogelgewricht niet stevig genoeg en schijnt de lamp te ver omhoog na een flinke trilling.

      Verwijderen

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.